Business case Provincie Antwerpen
Provincie Antwerpen
Land:
Sector:
Gebruikers:
België
Lokale Overheid
2000

De provincie is een koepel van diverse dienstverleningen waar de belangrijkste beleidskeuzes voor de provincie worden gemaakt. Ze hadden een gloednieuw intranet nodig ter ondersteuning van hun bedrijfscultuur die samenhorigheid, innovatie en samenwerking omarmt.
Startsituatie
Provincie Antwerpen wou een hedendaags intranet dat een aantrekkelijk en een gemakkelijk te updaten one-stop-shop zou zijn voor documenten, nieuws, informatie, inhoud en sociale activiteiten.
De uitdaging was om werknemers makkelijk toegang te geven tot informatie, hen de mogelijkheid te bieden om informatie makkelijk te delen en de dagelijkse communicatie te verspreiden via een efficiënter kanaal dan e-mail.
Oplossing
Een innovatief en intuïtief intranet waarbij het delen van informatie en nieuws veel gemakkelijker is. De recentste Involv 2.5 vulde die vraag in.
Voordelen
- Involv verbindt enerzijds mensen met mekaar, maar ook met de nodige expertise om dagelijks het beste van zichzelf te geven
- De informatievoorziening via Involv is doeltreffender
- Via de krachtige Involv zoekmachine vindt men gemakkelijk inhoud terug doorheen alle structuren
- Involv creëerde een publicatieplatform dat een sterke tool is voor auteurs
- Involv is als het ware een toegangspoort, een startpunt van de dag, alsook een dashboard voor alle inhoud en applicaties
- Involv voor sociale interactie; het maakt discussies en korte berichten mogelijk

Situatie voorheen
De provincie is een koepel van diverse dienstverleningen waar de belangrijkste beleidskeuzes voor de provincie worden gemaakt.
Met het oog op een meer efficiënte en effectieve samenwerking was de provincie Antwerpen al bezig met het opzetten van een centraal platform dat communicatie, digitaal samenwerken en toegang tot tools en documenten mogelijk maakte.
Na de uitrol van Office365 stond ook de vernieuwing van het intranet op de agenda. Hun toenmalige intranet was gebouwd op een Liferay-product, echter deze was verouderd en had behoefte aan een update.
De provincie had de keuze om een upgrade- of een vervangtraject op te zetten.
Zoektocht out of the box tools/Office 365
De grootste uitdaging was een tool vinden die op de reeds gemaakte O365 investering verder kon uitgebouwd worden.
Gezien het grote aanbod van intranet leveranciers op de markt, werd een aanbesteding uitgeschreven om onder andere oplossingen als Valo en Involv te vergelijken. De uiteindelijke keuze viel op Involv van Cognit omwille van hun pragmatische en persoonlijke aanpak alsook de prima prijs/kwaliteitverhouding.
Moderne samenwerking met Involv
Het contact met het Involv team verliep zeer vlot en door de grote kennis van zaken die ze in huis hebben, zijn ze constructief en snel.
Niet onbelangrijk, ze vertrekken vanuit de klant en haar noden en zijn daardoor zeker een luisterend oor.
Intranet Live
Sinds december 2019 staat het intranet live. Het traject van projectmodus naar operationele modus is afgerond, wat betekent dat er volop ingezet wordt op ‘het huis proper houden’ en de ogen en oren openhouden voor mogelijke vervolgtrajecten in het kader van de digitale werkplek.
Het intranet gebruikt men dagelijks, het is als het ware een connector waar mensen en hun expertise snel verbonden worden. Het is de bron om doeltreffende informatie te delen.
Involv & the future
Involv is een tool met tal van mogelijkheden daarom wil de provincie in de toekomst verder inzetten op hun digitale werkplek, rekening houdend met tijd en budget.
Toekomstideeën met Involv zoals het invoeren van chatbots, de verdere integratie met SharePoint en Teams, zijn alvast één van de belangrijkste agendapunten.
Pragmatische en persoonlijke aanpak
Kwaliteitsoplossingen op maat
Eerlijke prijs
Gebruiksgemak
Heb je een uitdaging voor ons?
Contacteer ons voor een gesprek